Care-i treaba cu martisoarele?

Nu am apucat sa mai scriu vreun articol, nu din cauza lipsei de inspiratie, Doamne fereste! Ci din cauza mouse-ului meu stricat! Dar asta nu va priveste pe voi, de aceea voi intra direct in “painea” noastra.

1_martieVine 1 Martie! Cand eram mai mica, prin clasele primare si gimnaziale, aveam grija sa cumpar colegelor mele cate un martisor. Tin minte ca devenise o adevarata placere sa ma duc cu mama sa cumpar aceste minunate simboluri ale primaverii. Colegelor care imi erau si prietene apropiate, aveam grija ca martisorul lor sa fie cu adevarat unul marisor si special. Cu o seara inainte, aveam grija sa imi pregatesc punguta pentru a doua zi si adormeam cu gandul la acel baiat de la mine din clasa (oricare a fost el) si la ce martisor imi va cumpara si la faptul ca de 1 Martie aveam ocazia sa ne pupam si noi pe obraz. Ceva absolut fascinant, care se lasa cu niste fluturasi in stomac. A doua zi, ajunsa la scoala, toata lumea daruia si se pupa, mai putin baiatul-minune, care timid fiind, ma lasa sa astept cu nerabdare urmatorul 1 Martie.

Intre timp, lucrurile s-au cam schimbat. Am gasit recent o punguta cu cateva martisoare pe care le-am primit cand eram mai mica. Unele mai colorate, altele mai prost fabricate, unele chiar dragute. Azi mergeam pe Magheru- tarabe peste tarabe pline cu…ce simbol al primaverii?! Tarabe pline cu niste obiecte care mai de care cat mai kitschoase. Plus ca unele nu aveau absolut nicio legatura cu primavara, flori etc. Spre exemplu: ursuleti micuti, din catifea, acoperiti cu o tona de sclipici. Aaaa??? Urs, urs, urs..Hmmm…Bai, eu una nu gasesc nicio conexiune cu primavara. OK! Alt exemplu: brelocuri cu personaje din lumea Disney, gen papusile “Bratz”- anorexicele alea cu capul cat un bolovan. Care e legatura cu martisorul, 1 Martie, primavara etc? Aaa da! Snurul impletit din rosu si alb! Wow! Pe langa aceste minunate “catastrofe”, in peisajul din 2009, apar martisoare din peisajul anului 1998, cand eram eu mica si v-am povestit din copilaria mea. Daca observati, multe lucruri sunt neschimbate: brosele alea de prost gust, talismanele alea cu flori uscate din toamna lui `90, eternii ursuleti din catifea, flori din plastic, trifoiul cu 4 foi, floricele pictate prost- tot din plastic s.a. Ca sa numai vorbesc de clasicele cartoane cu “1 Martie”, impodobite parca pentru bradul de Craciun, carora li se adauga in mod obligatoriu, cate un plastic cu snur. Tind sa cred ca romanul e lipsit de orice fel de imaginatie. Ca sa mai reduca din kitsch, revin in forta tiganii cu ale lor tarabe cu argint, tinichele si haur. Bineinteles, toate inelele, bratarile etc sunt aceleasi pe care le-am vazut anul trecut pe vremea asta sau chiar in iarna asta, de Craciun.

Rare ori gasesti ceva cu adevarat special si original. Spre exemplu, tot ieri am fost la o cofetarie pentru satisfacerea unor nevoi “pofticioase”, cand dau (spre surprinderea mea) de martisoare din martipan, comestibile evident, ilustrand diferite figuri haioase, frumos colorate. Uite ceva cu adevarat deosebit, care iti incanta atat vazul, cat si stomacul!

Sarbatoarea primaverii e doar asa ca sa fie. Ca tot e criza, oamenii pun pe taraba tot ce nu au vandut in anii trecuti, in speranta ca isi vor scoate banii pierduti anterior. Multi dintre voi stiti doar ca e 1 Martie, ceva cu martisor, dar pun pariu ca habar nu aveti semnificatia acestei sarbatori si de unde vine ea. (Documentati-va!) Martisorul e doar un pretext pentru a mai da un ban pe o porcarie (in majoritatea cazurilor). Nu sunt zgarcita, nu-mi sta portofelul in 3 lei, cat e un rahat de-ala din plastic, dar decat sa cumpar asa ceva, mai bine te-as scoate la un suc!

Ca sa inchei acest articol in spiritul acestei sarbatori, tin sa le amintesc baietilor, ca intr-adevar, cu o floare nu se face primavara, dar cu siguranta nici cu un kitsch din plastic de pe tarabe, nu se face. Asa ca, daca nu aveti inspiratie si nu vreti sa va alegeti cu martisorul legat frumusel de urechi, mai bine daruiti o floare. Chiar si un buchetel la 1 leu de ghiocei.

2 Comments

Filed under Ce se mai aude

2 responses to “Care-i treaba cu martisoarele?

  1. recomand taraba a treia pe stanga, vizavi de sala Dalles – printre kitschuri rasar martisoare chiar deosebite si la preturi foarte bune

    mai recomand si targul de cercei de la Serendipity

    si martisorul de la Antena 1 – Rodi si trupa Crash🙂

  2. multumim pentru recomandari
    >:D<

Leave a Reply

